Niedawno minęło sześć miesięcy od początku obowiązywania nowego honorowania biletów wrocławskiej komunikacji w pociągach Kolei Dolnośląskich i Polregio. Wkrótce urzędnicy podsumują ten okres. Będą toczyć się też prace nad kształtem oferty od 2026 roku.
Honorowanie biletów na autobusy i tramwaje MPK w pociągach Kolei Dolnośląskich i Polregio, nie jest czymś nowym. Takie rozwiązanie funkcjonowało do końca czerwca 2021 roku. W kolejnych latach, także przez polityczne przepychanki, trzeba było z niego zrezygnować.
Pół roku "nowego" honorowania biletów w pociągach Ponownie posiadacze Urbancard oraz biletów czasowych - od 24-godzinnego mogą korzystać z pociągów regionalnych
na terenie Wrocławia od 1 sierpnia 2024 roku. Obsłudze pociągów KD lub Polregio wystarczy okazać Urbancard, bilet w aplikacji czy skasowany bilet papierowy.
– Cieszy nas fakt, że to propozycja korzystna dla tych wrocławian, dla których dojeżdżanie do pracy lub szkoły pociągiem to najbardziej optymalne rozwiązanie – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Przejazdy ograniczone są stacjami: Wrocław Leśnica, Wrocław Pracze, Wrocław Świniary, Wrocław Pawłowice, Wrocław Psie Pole, Wrocław Wojnów Wschodni, Wrocław Brochów, Iwiny, Wrocław Partynice i Wrocław Zachodni.
Przedstawicielka UMW wskazuje, że zyskali również mieszkańcy innych podwrocławskich miejscowości. – Mogą kupować bilet kolejowy tylko do stacji granicznej, a dalej pociągiem i komunikacją miejską przemieszczać się na podstawie miejskiego biletu. Liczymy, że to zachęci podróżnych jadących do centrum, do korzystania z komunikacji zbiorowej – zaznacza.
fot. MPK Wrocław | Tramwaj Pesa Twist w czasie przejazdu technicznego we Wrocławiu
Ponad 20 mln zł. Dotychczasowe koszty wrocławskiego rozwiązania To rezultat umowy, którą ze spółkami kolejowymi w 2024 roku podpisało miasto Wrocław. Przewoźnicy nie otrzymują jednak typowej rekompensaty w formie z góry określonej kwoty. Rozliczani są za wykonanie konkretnej pracy przewozowej w obrębie granic administracyjnych.
Według danych Urzędu Miejskiego Wrocławia, do końca lutego 2025 roku Polregio otrzymało kwotę 4,5 mln zł, wykonując nieco ponad 217 tys. pockm. Natomiast budżet Kolei Dolnośląskich w tym samym okresie zasiliła kwota 16,2 mln zł - za blisko 813 tys. pockm.
Przy czym warto podkreślić, że te wartości znów wzrosną po dodaniu kwot wypłaconych za bieżący miesiąc. Dopłaty dla spółek kolejowych z miejskiego budżetu mogą się też różnic w zależności od danego miesiąca. Chodzi tutaj nie tylko o ilość dni kalendarzowych czy świąt, ale również przypadki, kiedy pociąg jest odwoływany z różnych przyczyn. Wtedy wiadomo, że wykonana praca przewozowa jest mniejsza.
Honorowanie biletów, z którego można aktualnie korzystać w stolicy Dolnego Śląska jest tylko jednostronne. Oznacza to, że nie obowiązuje, gdy z biletem KD czy Polregio chcielibyśmy pojechać miejskim tramwajem lub autobusem. – Temat ten nie był przedmiotem zaawansowanych rozmów z przedstawicielami kolei ze względu na brak deklaracji z ich strony, by takie rozwiązanie wprowadzić – wyjaśnia Joanna Urbańska-Jaworska.
fot. Polregio | Przewoźnik chce rozmawiać o kształcie umowy po 2026 roku
Kolejarze o honorowaniu. Polregio zachwala, KD milczy Koleje Dolnośląskie, które są największym beneficjantem umowy z Urzędem Miejskim Wrocławia nie odpowiedziały na nasze pytania. Nie dowiemy się więc m.in., jak ten największy na Dolnym Śląsku przewoźnik ocenia funkcjonowanie honorowania po sześciu miesiącach.
Polregio podkreśla natomiast, że Wrocław ma najgęstszą sieć kolejową ze wszystkich miast w Polsce, w obrębie którego znajduje się 31 stacji i przystanków.
– Dzięki Urbancard pociągi stały się integralną częścią komunikacji miejskiej Wrocławia i aglomeracji, a podróżni chętnie korzystają z tego rozwiązania – zaznacza biuro prasowe przewoźnika. – Rozmowy w sprawie ewentualnego przedłużenia umowy na kolejny rok mogą rozpocząć się w drugiej połowie roku – dodaje Polregio.
We wrocławskim magistracie także słyszymy o ewaluacji obecnej formy honorowania, która ma nastąpić w ciągu najbliższych miesięcy. Miasto przygotowywać się więc będzie do podpisania nowej umowy, obowiązującej od 1 stycznia 2026 roku.